به گزارش راهبرد معاصر، عباس علی آبادی گفت: ما در مورد خودرو برنامهی داریم و تمرکز اصلی ما حرکت به سمت خودروی برقی است تا مشکل آلودگی محیط زیست و سوخت را در چشمانداز قابل پیشبینی، برطرف کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای ایجاد تحول در کیفیت خودروهای داخلی برنامهریزی کردیم و این موضوع در حال بررسی است، اظهار داشت: موانعی در این مسیر وجود دارد که باید برطرف شود؛ چندگانگی و پراکندگی در خودروسازان و سرمایهگذاری از جمله این موانع است، در حال تلاش هستیم که آنها را به هم نزدیک کنیم تا بتوانم به مقیاس اقتصادی برسانیم.
وی همچنین درباره واردات خودرو، بیان داشت: واردات خودروهای نو براساس برنامه پیش میرود و تا آذر ماه تکلیف همه کسانی که ثبتنام کرده بودند، روشن و نحوه دریافت خودرو مشخص میشود؛ اکنون نیز روزانه این کار انجام میشود.
* کلیات آئیننامه واردات خودروهای کارکرده در دولت تصویب شد
وزیر صمت همچنین درباره واردات خودروهای کارکرده، اظهار داشت: آئیننامه آن تهیه و به دولت ارسال شد که کلیات آن تصویب شده است؛ البته بندی در این آئیننامه درج شده که براساس آن باید کمیتهای منشا ارز را شناسایی کند، با اعضای کمیسیون در این باره صحبت و مقرر شد با همکاری یکدیگر در این کمیته شرکت و مساعدت کنیم تا نگرانی بانک مرکزی رفع شود.
علیآبادی افزود: بانک مرکزی بیسبب نگران نیست و معتقد است به دلیل منافعی که این موضوع برای واردکنندگان دارد، ممکن است به بازار ارز هجمه وارد شود و نرخ ارز ترقی کند و این ترقی بر تمام کالاها اثرگذار باشد؛ بنده نیز معتقدم این نگرانی باید مورد توجه قرار گیرد، بنابراین مقرر شد جلسهای در این زمینه با حضور نمایندگان بانک مرکزی، کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشته باشیم و راهکاری برای آن تعریف کنیم.
* تعرفه واردات خودروهای برقی 4 درصد تصویب شد
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره واردات خودروهای برقی نیز اظهار داشت: تعرفه این موضوع در کمیسیون ماده (1) حداقل مقدار ممکن یعنی حدود 4 درصد تصویب شد، خودروهای هیبرید پلاگین نیز همین وضعیت را دارد؛ پیشنهاد ما این است که برای خودروهای هیبرید تا 15 درصد تعرفه افزایش پیدا کند البته برای خودروهای دیگر تعرفه تا 75 درصد است؛ جدول این موضوع آماده و در کمیسیون ماده (1) مصوب شده و باید در صحن دولت بررسی و تصویب شود.
وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد خودروهای برقی تا پایان سال وارد میشود؟ گفت: تا 100 هزار دستگاه حداقل تامین ارز کردیم.
علی آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی با تامین ارز این موضوع موافقت کرده است؟ بیان کرد: بله موافقت کرده و مشکل ارزی هم نداریم؛ ما برای خودروهای برقی و نو تاکنون مشکل ارزی نداشتیم و فکر نمیکنم تا پایان سال هم مشکلی داشته باشیم.
وی در پاسخ به این موضوع که قیمت بیشتر خودروهای نو وارداتی بیش از یک میلیارد تومان میشود و همه افراد توان خرید آن را ندارند، تصریح کرد: ما برای واردت خودروهای نو سقف 20 هزار دلاری در نظر گرفتیم و سعی شده که خودروهای بالاتر از این عدد وارد نشود؛ حد نصاب خودرو -قابلیت لازم را داشته باشند-در دنیا از 5 هزار دلار تا حدود 60 هزار دلار است، سقفی که در واقع برای ما تعیین شده حدود 20هزار دلار است که به نظر من حد قابل قبول برای متوسط مردم است و یک میلیارد تومان به نرخ امروز ارزشگذاری میشود، اما برای خودروهای برقی که عرضه میشوند، مقیاسهای پایینتر برای سطوح پایینتر درآمدی نیز وجود دارد یعنی میتوان با عددهای کمتر از این نیز خودروی موردنظر را تامین کنند؛ با توجه به اینکه تعرفه نیز حداقلی است جای نگرانی وجود ندارد.
* خودروسازان قانونا باید به تعهد خود عمل کنند
وی درباره برخی گلایههای مردم مبنی بر ضرورت تغییر خودروی انتخابی در سامانه یکپارچه خودرو، تصریح کرد: اگر کلمه «باید» مطرح شده باشد، تخلف است، خودروسازان میتوانند به مردم بگویند اگر تمایل دارند، در واقع پیشنهاد است و مردم میتوانند نپذیرند، اگر بگویند اجبار است، تخلف است، خودروسازان قانونا باید به تعهد خود عمل کنند، البته میتوانند به صورت توافقی عمل کنند، اما نمیتواند اجبار کنند./ فارس